Jón Kalman Stefánsson
Fredag den 17. august kl. 19.00
Kolding Uddannelsescenter, Ågade 27, 6000 Kolding i Auditoriet

Jón Kalman Stefánsson (f. 1963) er en af Islands allerstørste forfattere. Han har været nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris fire gange, senest i 2015 for romanen Fisk har ingen fødder. Denne aften vil han tale om sine bøger og sit forfatterskab sammen med oversætter og mangeårig islandskender Kim Lembek.Jón Kalmans bøger er meget værdsatte også blandt danske læsere. De går lige i hjertet og skaber rum for eftertænksomhed.
ENTRE KR. 50.-  Kontant eller Mobile Pay 75209.
Arrangeret af FORENINGEN NORDEN, KOLDING, TLF.: 40 14 99 00.

Udflugt til Vadehavscenteret

Torsdag den 13. september kl. 9.30

Vi har fået lov at koble os på Grænseforeningens udflugt. Afgang fra kl. 9.30 fra Fredericia Banegård, Hjemkomst kl. 17.30. Turen går først til Vadehavscenteret, hvor vi spiser vores medbragte mad. Derefter besøger vi ”Klægager” i Ballum, som i maj 2017 blev kåret til Danmarks smukkeste bondegård af Bygningskultur Danmark. Ejerne fortæller om gårdens og egnens historie, giver en guidet tur i marsken i vores bus og serverer sønderjysk kaffebord. Alt dette for ca. 450 kr.
Tilmelding og betaling senest 3. september til Marie Fink-Nielsen, 40 92 77 42 eller marie.fink.nielsen@gmail.com Opgiv venligst telefonnummer og mailadresse ved tilmelding. Betaling sker udelukkende på Nordea 2440 9200500097 – husk at angive navn.

.

Familie på farten: Vandring for livet
Mandag den 8. oktober kl. 19.00
Fredericia Bibliotek, Prinsessegade 27

På 73 dage gik Helge Rude Kristensen 3500 kilometer fra Nordkap hjem til Give. Undervejs var Anne Grethe i den gamle Landcruiser hans uundværlige støtteteam. Foredraget er ikke bare en palet af smuk natur og spændende mennesker, men også en varm fortælling om, at når to står sammen, så bliver det umulige muligt – også at samle mere end 160.000 kroner ind til Kræftens Bekæmpelse.

Foredraget arrangeres af Fredericia Bibliotek, Kræftens Bekæmpelse og Foreningen Norden.
Billetsalget starter den 12. juli via hjemmeside eller ved personlig henvendelse i Velkomstcenter.

Skumringstime
Mandag den 12. november kl. 19.00
Fredericia Bibliotek, 4. sal

Foreningen Norden og Fredericia Bibliotek holder igen Skumringsaften, hvor vi på samme tid samles i hele Norden til højtlæsning. Årets tema er helte. Der skal læses op af romanen “Islandske konger” af Einar Már Guðmundsson. Vi syntes, det var nærliggende at bede en islænding læse op. Det har Kristin Bjørk fra Trelde heldigvis sagt ja til. Der bliver også plads til hyggesnak over kaffen og den hjemmebagte kage.
Tilmelding til Niels Jørn Krogh senest torsdag den 8. november.

Filmaften
Onsdag den 20. februar kl. 19.00
I.P. Schmidtgården, Klaverstuen, 1. sal

Vi  viser den smukke prisbelønnede film ”Sameblod” om en ung samisk kvinde og hendes kamp for retten til uddannelse og retfærdighed i 1930-tallets Sverige.

Generalforsamling
Onsdag den 27. marts kl. 19.00
I.P. Schmidtgården, Klaverstuen, 1. sal

Foreningens generalforsamling bliver afholdt på traditionel vis med smørrebrød og kaffe.
Tilmelding til Niels Jørn Krogh senest den 20. marts.

Jubilæumsarrangement på Hindsgavl Slot
Torsdag den 25. april kl. 17 – 21
Hindsgavl Slot, Hindsgavl Allé 7, 5500 Middelfart

Foreningen Nordens Fynskreds arrangerer et jubilæumsarrangement på Hindsgavl Slot for at fejre foreningens 100 år. Vi er velkomne til at deltage. Der er individuel tilmelding. Giv besked, hvis du har brug for kørelejlighed.

Program:

Foredrag ved arkivchef Jørgen Thomsen:
”Nordens Borg – Foreningen Norden på Hindsgavl Slot”.
Efter oprettelsen af Foreningen Nordens danske afdeling i 1919 gik man i gang med planer om at indrette Hindsgavl Slot som foreningens samlingssted.
Jørgen Thomsen er stadsarkivar i Odense.

Fællessang
Højskoleforstander Jakob Bonderup fortæller om nordiske viser i Højskolesangbogen og leder fællessangen.
Jakob Bonderup er forstander på Engelsholm Højskole. Han sad i redaktionen af den nyeste højskolesangbog.

Traktement med frugt, sandwichbolle, 1 vand eller øl til 85 kr.

på mail til Dorit.Myltoft@turbopost.dk
Interesserede kan tilmelde sig ved at indbetale 85 kr. på konto nummer 2024 0121977125 og skrive JUB + navn.
Tilmeldingsfristen er den 10. april.

Arrangør: Foreningen Norden, Fynskredsen

Nordisk Gæstebud
Torsdag den 9. maj kl. 18.00

Kringsminde, Kringsmindevej 9, Egeskov

Det nordiske gæstebud i Folkestuen i den smukke gamle gård bliver med traditionelle retter fra Island.
Tilmelding til Niels Jørn Krogh senest den 2. maj